Új hír a filmszemléről!!!

 http://www.magyarfilmszemle.hu/szemle-tv-41/?tag=Szederk%C3%A9nyi+J%C3%BAlia

A 41. Filmszemlét Hajdu Szabolcs Bibliotheque Pascal című filmje nyerte, amely a külföldi kritikusok díját és az operatőri díjat is megkapta. A legjobb férfi alakítás díját Elek Ferenc kapta a Köntörfalakért, a legjobb színésznő Kerekes Vica. Díjazták a Kolorádó Kidet és a Köntörfalakat is. A Puskás Hungary című dokumentumfilm két díjat is nyert. 

19.35 - A dokumentumfilmes zsűri gondban volt, annyi jó film volt a mezőnyben, ezért a szokásosnál több díjat ítéltek oda.

A kategória díjai: elismerő oklevelet kap Szederkényi Júlia a Barlang című filmjéért.

A kategória különdíját megosztva ítélték Nagy Istvánnak a Sorsod Borsod-ért és Kiss Annának a Házi paradicsom-ért. A Schiffer Pál rendezői díjat Gulyás Gyula kapta az Idézés-ért. Az MMK és a Duna TV közös díja, a Duna-díj szintén megosztva lett Szőczi Árpádé a Drakula árnyéká-ért és Zámborszki Ákosnak az Utolsó előadás-ért.

http://www.origo.hu/filmklub/blog/riport/filmfesztival/20100208-a-41-filmszemle-nyertesei.html 

2009. augusztus 19. szerda 19.00

Szederkényi Júlia: Bóbita című filmjének vetítése. Színes magyar játékfilm, 44 perc, 1998.Rendező, író: Szederkényi Júlia operatőr: Imreh István zene: Melis LászlóSzereplők: Spolarics Andrea Csákányi Eszter Tóth Anita Elek Ferenc

http://www.port.hu/pls/pe/person.person?i_pers_id=1493&i_direction=2&i_city_id=3372&i_county_id=-1

"Weöres Sándor gyerekversei életem legelső emlékei közül valók - anélkül tudtam őket kívülről, hogy akár egyszer is az értelmükbe belegondoltam volna, vagy akár felmerült volna bennem, hogy van ilyen. Annyira világosak, áttetszőek és élesek, mint az álmaink - és én úgy is hallgattam - olvastam őket, mint ahogy álmodom. A film is így készült: boldogan találtam haza ötéves korom szabadságába és tisztaságába - Weöres Sándor kabátja szélébe csimpaszkodva, mellette szökdécselve. A külföldi kritikusoknak is üzenem, nézzék meg ők is a filmet, meg fognak tanulni magyarul. De ez már nem az én érdemem lesz." (Szederkényi Júlia)

http://www.c3.hu/scripta/filmvilag/9905/zalan.htm

Weöres Sándor a gyermekek és a természet hajlékony nyelvén.

Mosoly és játék, kíváncsiság és eleven tekintet, bukfenc és kergetõzés, tánc és átöltözés -- s ki tudja, még mi mindenféle gyermekek játszotta bohóság egybekötött képei teremtik meg a tónusát Szederkényi Júlia Bóbita címû új filmjének. A címet -- kell-e mondanom? -- Weöres Sándortól kölcsönözte, s mindvégig a magyar nyelv e kiváló mesterének gyermekverseit halljuk a rendezõnõ válogatásában. Mindazonáltal e kivételes esetben senki se gondoljon valamiféle illusztratív ismeretterjesztésre. Nem. Weöres versei -- Isten bocsássa meg! -- itt "csak" a filmes alapanyag részei, igaz fontos részei. Mert amit Szederkényi ebben a filmben mûvel, az nem ismeretterjesztés, hanem -- a magyar filmmûvészet utóbbi éveiben ritkán tapasztalt -- költészet. Költészet, amely az élet felszabadult és örömteli filmszavait nyújtja át nekünk.A költészet diadala címmel írt évtizedekkel ezelõtt B. Nagy László Huszárik Zoltán Szindbádjáról, s most ismét van okunk az örömre. A Bóbita ha a Szindbádnak nem is, de a Capriccio címû Huszárik-filmnek biztosan rokona.

A filmben látható tarka gyermekraj nem játssza a jeleneteket, hanem sajátjaként éli: élete a játék -- játék az élete. A természetesség, a jelenlét megkérdõjelezhetetlen természetessége árad a képsorokból. Csend és nevetés, mosoly és bánat, titok és varázslat mind-mind részei a szív szerinti játéknak, mely hajnaltól sötétedésig "megtörténik". Ennek a természetességnek (és nemcsak formálisan) éltetõ terepe a remekül megválasztott helyszínek, a hazai dombok, lankák, rétek, nádasok, tavak és patakok világa. A táj, amely egyenrangú "szereplõje" a filmnek; a táj, a természet, mely otthona a gyermeki létezésnek.

S ez a gyengéd és jókedvû táj ad módot a rendezésnek arra, hogy jól átgondolt, mégis kiszámíthatatlannak tetszõ asszociációs vágásaival, képillesztéseivel a természet oly régióiba csábítson bennünket, amelyre nem is számítottunk: a születés és a halál, az összetartozás, az egyesülés és elválás szakadatlan körforgásába, mely érvényt szerez magának a tavak mélyén éppúgy, mint a felhõk magasában. Mindez oly érzékenységgel és alázattal történik a film önnön teremtette stílusa iránt, miért is a stílus fûbársony ruháját nem lyukasztgatják ki semmibe meredõ filozófiai száraz ágak. Nem: mindvégig a gyermekek és a természet hajlékony nyelvén szól az elbeszélés hozzánk -- egynek, egységnek tekintve a világot, melyben a létezés, a létezés öröme a legfõbb jó. A Bóbita beállításai, képsorai ezért (lehetnek) öröm-szavak, egyszerre ismerõsek és ismeretlenek, és lehet maga a film az öröm-szavak (kis) szótára.

A már említett Capriccio rendezõje, Huszárik Zoltán emlegette gyakran azt a Paul Valérynek tulajdonított mondást, mely szerint az ember száz- meg százféle arccal, lehetõséggel születik, s az élet, a sors tulajdonképpen nem tesz mást, mint idõrõl-idõre faragja-gyalulja arcunkat, míg végül egyetlen, jól kikalapált arccal bukunk a sírba. A Bóbita azt az idõt idézi föl nekünk, amikor még -- örömmel -- sokfélék vagyunk és sokfélék lehetünk. Talán nem ártana épp ezért a film kazettáját magunkkal hordanunk, hogy alkalmanként bele-belenézzünk.

"Brekekex."

Bóbita (Weöres Sándor Gyerekverseiből) – magyar, 1998. Rendezte és Weöres Sándor nyomán írta: Szederkényi Júlia. Kép: Imreh István. Zene: Melis László. Vágó: Tombor Andrea. Hang: Kertes Ferenc. Szereplők: Orsós Dávid, Horváth János, Füzesi Zoltán, Bicskei Kinga, Neller Alexandra, Karácsony Ilona. Gyártó: MTV Irodalmi és Drámai Főszerkesztőség - Gingafilm. 45 perc. 

Szerző: Andor István  2010.02.04. 12:43 Szólj hozzá!

Címkék: film költészet kortárs művészet

A bejegyzés trackback címe:

http://bardudvarnok.blog.hu/api/trackback/id/tr291729006

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.